Sunday, February 7, 2010

Apakah kandungan bahan dalam tuala wanita pakai buang di pasaran?


Kertas buangan, agen pelunturan yang berkarsinogen, agen fluoresen dan sebagainya merupakan bahan mentah yang memproses tuala wanita pakai-buang di pasaran.

Kertas buangan termasuklah kertas kitaran semula, kertas tebal, kotak, dan pulpa kayu yang telah disembunyikan bakteria serta kuman yang merbahaya.

Kertas dan pulpa kayu yang telah dilembutkan akan melalui proses pelunturan berklorin.

Sejenis toksin yang dinamakn dioksin akan terhasil dalam proses pelunturan berklorin ini.

Setelah proses ini selesai, terhasilah produk tuala pakai-buang wanita seperti pantiliner, tampon dan tuala wanita (pad).

***********************************************************************************
Kesan ketoksidan dioksin yang amat kuat, ia adalah 130 kali ganda lbih bertoksik berbanding Cyanide dan 900 kali ganda lebih bertoksin berbanding Arsenic, ia juga digelar 'toksin yang paling kuat' pd zaman kini.

Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa telah mengelaskan dioksin sebagai karsinogen (bahan penyebab kanser) kelas pertama kepada manusia.
Kajian perubatan membuktikan bahawa walaupun kandungan dioksin dalam tahap rendah, ia msih berupaya menyebabkan kanser payu dara, kanser usus, endometriosis, kanser ovari, kemandulan, keguguran dan sakit puan yang lain.

p/s: stiap wanita yang menggunakan lbih kurang 15,000 tuala wanita pakai-buang disepanjang hayatnya memberi risiko utk terdedah kpd dioksin bersamaan 15,000 kali!!

No comments:

Post a Comment